Nieuwe Google update 2021: Zakt jouw website straks weg in de Google resultaten?

14 mei 2021

Nieuwe Google update 2021: Zakt jouw website straks weg in de Google resultaten?

We gebruiken Google dagelijks voor alles wat we willen weten. Google wil de gebruiker de beste resultaten bieden middels updates van het algoritme. Ongeveer een jaar geleden heeft de techgigant een nieuwe update aangekondigd die o.a. een nieuwe factor Page Experience zou bevatten. Deze update wordt deze maand gelanceerd en kan een impact hebben op de ranking van jouw website (Gupta, Aayush; 2021). Weten hoe je je goed kunt voorbereiden op deze update?

Wat houdt de update in?

Om websites te kunnen beoordelen op Page Experience heeft Google drie nieuwe metrics geïntroduceerd: Google’s Web Vitals. De focus van deze Web Vitals ligt op de volgende drie factoren: laadsnelheid, reactievermogen en de visuele stabiliteit van een pagina. De maatstaven hebben een schaal van ‘slecht’ – ‘moet worden verbeterd’ – ‘goed’ waarmee elke pagina/website wordt beoordeeld. Er zijn verschillende factoren van invloed op de score.

Wat zijn deze metrics?

Figure 1

Largest Contentful Paint (LCP)

Bij Largest Contentful Paint (LCP) worden de laadprestaties van de pagina gemeten. Hierbij draait het vooral om de laadsnelheid van de pagina. Er wordt gemeten van het moment dat de bezoeker de pagina opent tot het punt dat het grootste gedeelte van de content zichtbaar is op het scherm.

Volgens Google zijn jouw laadprestaties ‘goed’, wanneer de bezoekers van de pagina niet meer dan 2,5 seconden hoeven te wachten op het laden van de pagina. Duurt het meer dan 4 seconden? Dan zal dit impact hebben op je totale score en de ranking van je website. Daarnaast is de kans ook groot dat bezoekers je website al weer hebben verlaten voordat alle content geladen is.

First Input Delay (FID)

De tweede metric, First Input Delay, meet de ‘responsiviteit’ van de pagina. Hierbij wordt de tijd gemeten tussen het laden van een pagina en het moment waarop de gebruiker voor het eerst interactie kan hebben. Voorbeelden van interactie zijn: het klikken van knoppen of het invullen van een formulieren. In dit geval gaat het niet alleen om de gebruikerservaring, maar ook vooral om de gebruikersbetrokkenheid. Het kan als vervelend worden ervaren als de gebruiker lang moet wachten met het doorklikken of scrollen op de pagina.

Mocht je FID langer zijn dan 300 ms? Dan is het tijd om hier even naar te kijken. Het is dan waarschijnlijk dat jouw website enige frustratie oplevert bij je bezoekers.

Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift meet de visuele stabiliteit van de pagina en de frequentie waarmee bezoekers onverwachte bewegingen te zien krijgen. Deze onverwachte bewegingen, ook wel ‘layout shifts’, ontstaan vaak doordat elementen later laden waardoor de andere tekst en afbeeldingen verspringen. Het gebeurt regelmatig dat je door wilt klikken of scrollen op een pagina, maar dat er nog onderdelen verspringen. Dit kan als frustrerend worden ervaren en Google hecht dan ook veel waarde aan deze metric, vooral in de mobiele weergave. Elk instabiel of beweegbaar element kan voor een langere CLS score zorgen (Searchresult, 2020).

Figure 2

Naast de nieuwe Web Vitals, zijn er een aantal andere elementen waar Google vanaf nu meer waarde aan zal hechten, zoals de gebruikersvriendelijkheid op mobiel (Backlinko, 2021).

Wat is de impact van de update op mijn website?

Jouw score op de Core Web Vitals kan gevolgen hebben voor de ranking van je website in Google. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je scoort, zodat je eventuele veranderen kunt maken die de laadsnelheid, responsiviteit of visuele stabiliteit verbeteren.

Wil jij er zeker van zijn dat je site straks niet onvindbaar wordt? Vraag onze kosteloze en vrijblijvende Google Update Impact Scan aan en je weet waar je aan toe bent!

Ik zou graag de gratis Google Update Impact Scan willen laten uitvoeren door DP Creative